Przejdź do głównej treści
  • Dobry start

    Dobry start

    ZŁÓŻ WNIOSEK TERAZ - Składanie wniosku rozpoczniesz w zakładcę "Wnioski" - "Wnioski eximee"

    Skorzystaj z programu Dobry Start. Dzięki temu raz w roku możesz dostać dodatkowe 300 zł dla swojego dziecka, które rozpoczyna nowy rok szkolny. Sprawdź, jak i kiedy złożyć wniosek.

    Kto może dostać 300 zł na dziecko w programie Dobry Start

    • rodzic,
    • opiekun faktyczny dziecka — osoba, która faktycznie opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
    • opiekun prawny dziecka — osoba, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem,
    • osoba ucząca się.
      Osoba ucząca się, to pełnoletni uczeń, który: nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją, ma prawo do alimentów ustalone wyrokiem sądowym lub ugodą sądową.

      300 zł przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej — w tym przypadku wnioski przyjmują i rozpatrują powiatowe centra pomocy rodzinie (PCPR).

    Wniosek składa jeden z rodziców. Jeśli dziecko nie pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z obojgiem rodziców — pieniądze dostaje ten rodzic, który opiekuje się dzieckiem.

    Jeśli dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców — każdy z nich może złożyć wniosek i dostać połowę pieniędzy na dziecko, czyli po 150 zł.

    Uczniowie objęci programem Dobry Start

    Programem jest objęty każdy uczeń (dziecko lub osoba ucząca się), który spełnia 2 warunki:

    1. Nie ukończył:

    • 20 lat,
    • 24 lat — jeśli ma orzeczenie o:
      • umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności,
      • potrzebie kształcenia specjalnego,
      • potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

    Program obejmuje również uczniów, którzy osiągają ten wiek przed rozpoczęciem roku szkolnego w danym roku kalendarzowym.

    2. Uczy się w placówce, takiej jak:

    • szkoła podstawowa,
    • dotychczasowe gimnazjum,
    • szkoła ponadpodstawowa i dotychczasowa ponadgimnazjalna — z wyjątkiem szkoły policealnej i szkoły dla dorosłych,
    • szkoła artystyczna, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki,
    • młodzieżowy ośrodek socjoterapii,
    • specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy,
    • specjalny ośrodek wychowawczy,
    • ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy.

    Kogo NIE obejmuje program Dobry Start

    • dziecka w przedszkolu — w tym dziecka, które rozpoczyna roczne przygotowanie przedszkolne (zerówkę) w szkole lub przedszkolu,
    • studentów.

    Kiedy złożyć wniosek

    • od 1 lipca do 30 listopada — jeśli składasz wniosek przez portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną,
    • od 1 sierpnia do 30 listopada — jeśli składasz wniosek w urzędzie lub instytucji.

    Możesz złożyć WYŁĄCZNIE papierowy wniosek, jeśli jesteś osobą usamodzielnianą — zaczynasz samodzielne życie po opuszczeniu domu dziecka lub rodziny zastępczej.

    Twój wniosek NIE zostanie rozpatrzony i NIE dostaniesz pieniędzy, jeśli nie odpowiesz na prośbę urzędu o uzupełnienie lub poprawki albo złożysz wniosek po terminie.

    Ile dostaniesz

    300 zł na dziecko — niezależnie od wysokości twojego dochodu.
    Jeśli dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców — każdy z rodziców może dostać połowę pieniędzy na dziecko, czyli 150 zł.

    Gdzie złożyć wniosek

    W urzędach i instytucjach, które przyjmują wnioski 500+.

    Wniosek możesz złożyć w:

    • w naszym systemie bankowości elektronicznej
    • urzędzie miasta albo gminy w miejscu zamieszkania,
    • ośrodku pomocy społecznej w miejscu zamieszkania,
    • innym dodatkowym miejscu wyznaczonym w twojej gminie — dowiedz się w urzędzie gminy albo miasta, gdzie możesz to zrobić.

    W przypadku dzieci objętych pieczą zastępczą oraz osób usamodzielnianych — wnioski przyjmuje powiatowe centrum pomocy rodzinie (PCPR).

    Ile zapłacisz

    Usługa jest bezpłatna.

    Ile będziesz czekać

    • do 30 września — jeśli prawidłowo wypełniony i kompletny wniosek złożysz w lipcu lub sierpniu,
    • do 2 miesięcy — jeśli taki wniosek złożysz później.

    Zapytaj w instytucji, w której złożysz wniosek, jak możesz odebrać pieniądze.

    Zazwyczaj możesz wybrać:

    • przelew na konto,
    • przekaz pocztowy,
    • gotówkę w kasie urzędu.

    Co zrobić, jeśli instytucja odmówi wypłaty świadczenia

    Możesz bezpłatnie odwołać się od decyzji odmownej do samorządowego kolegium odwoławczego. Masz na to 14 dni od otrzymania decyzji.

    Odwołanie złóż w instytucji, która wydała decyzję odmowną:

    • osobiście,
    • pocztą — najlepiej listem poleconym (zachowaj potwierdzenie wysłania).

    Informacje dodatkowe

    Strona Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

    Instytucja odpowiedzialna

    Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

    Centrala w Ząbkowicach Śląskich

    Rynek 10
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel. sekretariat (74) 8-164-444
    fax (74) 8-164-444
    tel. obsługa informatyczna i bankowości elektronicznej 530-886-665 / (74) 8-164-448
    tel. kredyty (74) 8-164-452 / (74) 8-164-453
    tel. księgowość (74) 8-164-449 / (74) 8-164-445
    tel. obsługa firm i instytucji (74) 8-164-437
    tel. obsługa klienta indywidualnego (74) 8-164 434 / (74) 8-164-439
    tel. windykacja (74) 8-164-463

    e-mail:
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Ząbkowicach Śląskich

    ul. Jasna 2A
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel./fax (74) 8-152-309

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Bardo

    Rynek 4
    57-256 Bardo

    tel. (74) 8-171-901
    fax (74) 8-171-902

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Budzowie z siedzibą w Stoszowicach

    Stoszowice 92
    57-213 Stoszowice

    tel./fax (74) 8-181-008

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Ciepłowodach

    pl. A. Mickiewicza 4
    57-211 Ciepłowody


    tel. (74) 8-103-507
    fax (74) 8-103-667

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Kamieńcu Ząbkowickim

    ul. Ząbkowicka 13
    57-230 Kamieniec Ząbkowicki

    tel. (74) 8-173-373
    fax (74) 8-174-773

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Niemczy

    Rynek 10
    58-230 Niemcza

    tel. (74) 8-376-156
    fax (74) 8-376-979

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Ziębicach

    Rynek 10
    57-220 Ziębice

    tel. (74) 8-191-043
    fax (74) 8-192-792

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Złotym Stoku

    Wojska Polskiego 14/1
    57-250 Złoty Stok

    tel. (74) 8-175-283
    fax (74) 8-176-054

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Punkt Obsługi Klienta w Ząbkowicach Śląskich

    Osiedle XX-lecia 16
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel./fax (74) 8 156 087

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Punkt Kasowy Starostwo powiatowe

    ul. B. Prusa 5
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel. (74) 8 162 835

    Godziny otwarcia:
    dni robocze 7.30 - 15.20
    soboty nieczynny

    Punkt Kasowy UMIG

    ul. 1-go Maja 15
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel./fax (74) 8 301 451

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 7.30 - 17.00
    wtorek - piątek 7.30 - 15.00
    soboty nieczynny

    Punkt Kasowy w Ziębicach

    ul. Przemysłowa 10
    57-220 Ziębice

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 7.30 - 15.30
    wtorek 7.30 - 16.00
    środa - czwartek 7.30 - 15.30
    piątek 7.30 - 14.30
    soboty nieczynny